Sledujte nás na FaceBooku

Podporují nás




Fotogalerie →Slavík-Zdeněk→PB4-Y2 Privateer 1/72

Stavebnici Privateeru jsem sušil doma už někdy od roku 1986.Tehdy mi ji jako velkou vzácnost přivezl kamarád, vyšmelil jí na nějaké burze v Polsku. Jak vidíte je to ještě tříbarevná klasika od Matchboxu. stavebnice je to celkem hrozná. Má spoustu chyb, ale jednu velkou výhodu: tvarově a rozměrově je docela přesná( hnidopichové ať prominou, ale desetiny mm jsem nikdy nehonil a ani to nehodlám dělat).
Prostým srovnáním s B-24 od Hasegawy zjistíte, že jako základ k mohutné přestavbě se dá velice dobře použít.
A tak to vlastně i nějak začalo. Začal jsem stavět B-24D od Hgw a tu jsem zjistil, že tam soudruzi z Japonska přibalují i věškeré "skleněné" díly co patří do na B-24J tzn - že je možné použít zadní střeleckou věž. Pak už stačilo jen za nějakých 400 dokoupit sadu kabin "No.11 US Navy, World War II (part 2) 1/72 scale" od Falcon. Původně jsem si myslel, že si paralelně s B-24kou postavím Privateera jen "s pár doplňkama". Pak se to ale totálně zvrhlo. Zřejmě i kvůli tomu, že Privateer je pro mě srdcová záležitost.
Začal jsem tedy tím, že jsem celou stavebnici rozřezal na prvočinitele, postahoval z netu milion fotek, koupil B-24 vol.1-3 od AJ Press + Consolidated PB4Y-2/P4Y-2 Privateer(http://www.ginterbooks.com/NAVAL/NF93.htm) a mohl jsem začít.
Aby mi to šlo líp od ruky koupil jsem k tomu:

  • Big-Ed B24-J Eduard
  • Pumovnici B-24 plechy Eduard
  • motory B-24 QuickBoost
  • vrata pumovnice-B-24 Quick Boost
  • Sadu silikonů a křišťálového resinu na odlití průsvitných krytů antén a formy pro Pb závaží
  • Odlévaná kola
  • Vrtule Quick Boost

Raději ani nebudu počítat kolik to všechno stálo peněz :-(
*******************************************************************
První úpravou byly pohyblivé plochy směrovky. Tzn oddělit, dodělat ostré hrany a závěsy.
*******************************************************************
Dále jsem si udělal kopyto na vytažení vnitřní strany blisterů s kulomety. Kupodivu to nedalo ani moc práce.
Pak jsem komletně vyrobil nový interiér blisterů.
*********************************************************************
Další úpravou bylo přední střelecká věž ERCO - ta má ve stavebnici téměř správný vnější tvar, takže jsem napravil chyby v dělení průhledné části , přetmelil chybné tvary a komletně dodělal interiér. Ten ve stavebnici samozřejmě zcela chybí.
**********************************************************************
Zadní věž jsem použil tu zbylou z B-24D a vybavil jsem jí plechy od Edy.
**********************************************************************
Když už se to tak pěkně rozjelo, nedalo mi to abych neotevřel pumovnici. To sice znamená ji udělat celou znovu ( ta od Edy je na můj vkus moc placatá), jenže neudělejte to když už jste vrazili tolik peněz do dokumentace! Já jsem použil profily od plus modelu + Al folii na imitaci plachet + odlitek vlnitého plechu na strop pumovnice ( master vlnitého plechu jsem udělal z křídla z Ju52  )
*********************************************************************
Motorové gondoly jsou ve stavebnici vlastně úplně blbě, mají špatný tvar sacích otvorů, nevejdou se do nich odlitky motorů, vnější gondoly mají špatné zakončení. O přesné odfrézování vnitřků gondol jsem požádal Svobiho( Tome Díky!)Byla to tedy více méně sochařina.
Motory jsem zadrátoval a upravil do správné podoby 93.
******************************************************************
Křídla jsem přeryl lehce onýtoval, odfrézoval původní podvozkové šachty a doplnil místo nich Eduardy.
**************************************************************
Podvozkové nohy jsem vyrobil z plastových profilů, interiér přední podvozkové nohy jakbysmet.Kola jsem použil odlévaná.
*********************************************************************
Pilotní prostot jsem vyrobil částečně z B-24J od Edy Jen jsen upravil mírné odlišnosti. Přední prostor posádky je komplet novostavba. Tapecírunk je z al folie zbytek z profilů Plus Model+ Cu drát.
**************************************************************
nezapomenout na vyvážení! Já jsem si vyrobil přesný odlitek z Pb, který jsem ukryl za palubní deskou.
****************************************************************
Hřbetní věže resp jejich fundamenty jsem "ošlehl" od Hasegavy průhledné části jsou Falcon.Kulomety, pancéřování a ostaní detaily jsou novostavby. Trošku práci dalo slícování v trupu, ale tak to už každý kitař dobře zná , že?
****************************************************************
Pak nastala ta tradiční pakárna, broušení, tmelení,surfování leštění, oprava prolomeného plastu následkem přílišného ztenčení v kombinaci s tlakem při broušení. Mimochodem ten tříbarevný od Matchboxu je tedy obzvlášť velká sviňa. Křehký, lámavý - no prostě hnus. Je to možná i tím, že ten můj "zrál" 25let v kitníku.
***********************************************************
A finále! Tříbarevná kamufláž US Navy + obtisky na stroj X505 "Redwing". Z obtisků jsem při tomhle stáří měl obzvlášť velký bobky.Ale oproti všem katastrofickým předpokladům je vše v pořádku. Až na to, že na tu "holů" babu z obtisku jsem nakonec namaloval ještě jednu. Neříkám, že je to Rembrant, ale doufám, že přeci je to jenom o něco lepší než ten původní obtisk. Barvy jsem použil GS , ale původní odstíny jsem hodně zesvětlil. Na některých fotkách to vypadá jako kdyby byly na válečných strojích použity úplně jiné barvy než nám dnes nabízejí výrobci modelářských barev. Především Midnight Blue je snad světlejší než dnes nabízená IM Blue. Může to samo být tím že se ve válce hojně používaly orto materiály a vyžitím barev. Ale nakonec i na dobových barevných fotkách nových sstrojů US Navy je vše o hodně světlejší.


 



spuštěno 21.1.2014